Najważniejszym zadaniem filtra cząstek stałych DPF jest oczyszczanie gazów spalinowych z cząstek stałych, głównie sadzy. Osadzające się w filtrze cząstki powodują jego zapychanie, co w konsekwencji prowadzić może do sytuacji, w której komputer pokładowy zgłosi problem z oczyszczaniem spalin i nie będziemy mogli uruchomić naszego samochodu. Ta sytuacja pokazuje dlaczego czyszczenie filtra jest takie ważne.
Kiedy należy czyścić filtr DPF?
Obowiązek czyszczenia filtra DPF spoczywa na każdym kierowcy. Ta czynność powinna być wykonywana przede wszystkim regularnie w profesjonalnym zakładzie mechaniki samochodowej lub w autoryzowanym serwisie. Jednakże musimy pamiętać, że czyścić filtr cząstek stałych można tylko i wyłącznie wtedy, gdy nie zostanie przekroczony bezpieczny poziom sadzy. W sytuacji, gdy taki poziom zostanie już przekroczony, jedyne co możemy zrobić to wymienić filtr. Musimy zdawać sobie jednak sprawę z tego, że cena jaką będziemy musieli zapłacić za to zaniedbanie może dochodzić nawet do kilkunastu tysięcy złotych.
Sposoby czyszczenia filtra.
Cząstki w filtrze będą spalane gdy filtr dobrze się zagrzeje, dlatego profilaktycznie raz na jakiś czas dobrze jest pokonać naszym samochodem dłuższą trasę, by silnik zdążył się porządnie zagrzać. Możemy także udać się do serwisu i skorzystać z usługi wymuszonego wypalania filtra DPF. Silnik naszego samochodu po podłączeniu do komputera i zastosowaniu odpowiedniej mieszaniny paliw, zostanie rozgrzany do 600 stopni, dzięki czemu filtr może zostać udrożniony nawet do 70%. Jeśli ta metoda okaże się nieskuteczna pozostanie nam już tylko chemiczne czyszczenie filtra poprzez wprowadzenie odpowiedniej chemii, która będzie miała za zadanie rozpuścić sadzę zgromadzoną w filtrze.
Każda z opisanych powyżej metod ma zarówno swoich zwolenników jak i sceptyków, dlatego najważniejsza jest profilaktyka i odpowiednie rozgrzewanie silnika naszego samochodu.
Napisano przy pomocy: dpfecoserwis.pl/ Dziękujemy za pomoc.